Saturday, May 21, 2011

surat untuk HAWA dari ADAM part 1




Hawaku,
Meski aku ADAM,
gagah pada luaran,
adakalanya aku juga tewas dalam godaan,
walau aku pemimpin khalifah bagimu,
aku juga selalu tersungkur kalah akibat nafsu
nafsuku 1,akalku 9,
namun yg 1 itu sering menjadikan aku diluar kawalan,
kdgkala aku juga tewas dalam lautan dunia sendiri.
andai aku leka dan alpa,
ingtkanlah aku utk kmbali pdNya,
kerana sesungguhnya dibalik  seorg lelaki,
berdiri seorg wanita..


Walaupun aku lelaki durjana duniawi,
aku juga impikan wanita solehah sbg suri,
justeru,ingtkan aku agar tingkatkan ibadah,
kelak aku bisa menjadi suami soleh,
ingatkanlah aku selalu mengalunkan kalamullah,
agar aku dpt memandumu ke syurga al-jannah.


sedarkan aku sentiasa aman,
bangunkan aku bertahajjud bersamamu,
agar kelak rahmatnya tiada tandingan untukku,
Aminkn doa bacaanku moga nanti luas syurgamu,
taat dan patuhlah aku,
kelak soleh menjadi milikmu,


aku suka jika kau menutup aurat daripada pandangan buas durjana,
aku suka jika kau tidak sesuka hati menabur cinta duniawi,
selebihnya jika kau titipkan buat zaujmu kelak.
aku suka jika kau bidadari sentiasa mengejar kebahagiaan ukhrawi,
aku suka kalau kau bsifat keibuan supaya kelak zuriatku penuh dgn kesantunanmu,
aku lebih suka katamu berhemah kerana itu menunjukkan kau wanita berhemah,
aku suka jika kau pandai berdikari,
agar kau mmpu berdikari sendiri,
lg indah kalau kau berperibadi mulia,
aku suka kalau kau pandai mjaga maruah,
agar harga dirimu tak terlalu murah,
lebih elok jika kau mampu berfalsafah,
kerana itu symbol mar’a fatonah,
Peliharalah agama spt mana auratmu terjaga rapi,
siramlah hati dgn taqwa sbg bekalan untuk yg kuasa,
hiasi peribadi dgn sifat mahmudah agar kau tdk dpndg lemah..


meski kau dicipta dr rusukku yg bengkok,
nmun ada ketika tgn yg disangka lmbut mengayun buaian  mampu mnggoncang dunia mcipta sejarah,
oleh itu,ingatlah aku ADAMMU  yg sering alpa dan leka ini,
kelak hawaku ini bakal menghuni al-firdausi..
INSYAALLAH..



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...